Tělo a mysl v přítomném okamžiku

14:51
Taky máte občas pocit, že čas letí neskutečně rychle? Skoro jako by se rok od roku zrychloval? Věci děláte automaticky, lítáte mezi prací (školou), dětmi či jinými aktivitami, máte pocit, že jste se sotva probudili a už je zase večer a za chvíli začíná celý ten kolotoč nanovo? 

Zvykli jsme si na sebe nakládat příliš věcí. Máme pocit, že musíme být superhrdinky - podávat perfektní výkony v práci, mít doma naklizeno, věnovat se seberozvoji či jinému vzdělávání a u toho všeho vypadat jak ze škatulky. Nemám děti, takže vím, že mně se to celkem snadno povídá, ale i já jsem si jednoho dne uvědomila, že kromě práce a sebevzdělávání vlastně už stíhám jen sotva uklidit a zase jdu spát. Nehledě na to, že jsem všechny své úkoly dělala už tak automaticky, že jsem pak ani nevěděla, jestli jsem to udělala nebo ne. Kolikrát jsem se vracela domu a zjišťovala, zda jsem vypojila žehličku ze zásuvky, anebo se s hrůzou vzbudila s pocitem, že jsem neodeslala důležitý email. Samozřejmě všechno bylo v pořádku a uděláno, jen moje mysl si to nějak nestíhala uvědomit. Pak jsem si ale něco uvědomila já.



Život není o tom ho prolítnout a nic z něho nemít, není o odškrtnutých políčkách na seznamu, je především o prožitku. O tom současném, přítomném a jediném okamžiku, ve kterém můžeme opravdu být. Jak často jste opravdu v přítomném okamžiku? Jak často si uvědomujete svůj dech, své tělo a činnost, kterou právě vykonáváte? Jak často děláte jednu věc a přitom myslíte na to, co všechno ještě musíte udělat nebo naopak přemítáte o tom, co jste řekli a udělali či neudělali v minulosti? Náš mozek jede na 180 % a díky tomu pak máme pocit, že nám věci tak nějak unikají.

Skvělým "lékem" na tento neduh je meditace a uvědomění si přítomného okamžiku. Takovou meditaci můžete provozovat doslova kdekoliv - v klidu doma, na procházce parkem nebo i třeba v metru, když jedete do práce. Jde jen o to zklidnit svou mysl a uvědomit si to, co je právě teď.



Zde je jednoduchý návod, jak na to: 


  1. zaměřte se na svůj dech - nijak ho neměňte, jen sledujte, jak vám to dýchá - jde to snadno a lehce, anebo naopak ztuha? Má váš dech nějaký zvuk nebo je zcela tichý?
  2. nadechněte se 3x zhluboka - až do břicha - jak říká naše lektorka na józe - dýchejme do hráze a naplňme vzduchem celé naše tělo
  3. znovu dýchejte přirozeně, soustřeďte se na proudění vzduchu - na jemné šimrání, které způsobuje proudění vzduchu ve vašich nosních dírkách
  4. zaměřte pozornost na své tělo - jak se vám sedí (stojí), jak se sedací kosti dotýkají podložky (sedíte na tvrdém či měkkém), jak se chodila opírají o zem, na pozici vašich zad, chůzi, uvolněte obličej
  5. můžete se dívat před sebe nebo mít jemně zavřené oči - pokud máte otevřené oči uvědomte si své prostředí. Jste v parku? Co je kolem vás? Jakou barvu mají stromy, tráva, nebe? Jste v metru? Jací lidé kolem vás sedí, co vidíte kolem sebe. Jak na vás to, co vidíte působí? Co cítíte, jak se cítíte - je vám zima, teplo, hřeje vás slunce nebo teplé ponožky? 
  6. uvědomte si ticho kolem nebo naopak hudbu či jiné zvuky... pokud meditujete v tichu a něco vás vyruší, nerozčilujte se. Přijměte tento zvuk jako součást meditace. Jste v přítomném okamžiku se vším, co se kolem vás děje. 
  7. uvědomte si krásu, nechte se udivit tím, co je kolem vás - radujte se z kouzel přírody (z oblohy, stromů), architektonických krás i z lidí kolem vás. Buďte chvilku zase jako malé děti, které uchvátí mrak ve tvaru slona nebo létající balónek. Neberte vše kolem vás jako samozřejmost. 


Zkoušejte se udržet v přítomném okamžiku tak často, jak jen to půjde. Jde to opravdu u čehokoliv, klidně i u jídla, hry na klavír, malování, cvičení jógy, vaření, a ano, i na záchodě. :D
Bytí v přítomném okamžiku má spoustu výhod. Pro mě tou největší je, že vypnu hlavu. Ačkoliv nejraději medituju v sedě se zavřenýma očima, začínám do svého života čím dál častěji začleňovat i meditaci (uvědomění) přítomného okamžiku. Všímám si věcí, které mi jinak unikaly a hlavně, lépe mi to pak myslí. Můj mozek má totiž šanci na chvíli jet "jen" na 100 % a díky tomu se mi v hlavě pak rodí skvělé nápady (nejen pracovní) a mám mnohem víc pozitivní energie. S touto meditací si opět začnete uvědomovat život v celé jeho plnosti a kráse. Tak držím palce, ať se vám daří. A nezoufejte, když to nepůjde hned. Chce to trénink, stejně jako všechno v životě.

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.