Jak jsem překonala krizi díky změně úhlu pohledu a meditaci

Tento článek je o tom, jak mi jóga, meditace a změna úhlu pohledu pomohli překonat vztahovou krizi. Ať tu máme taky nějakou praxi a nejen samou teorii. 

Jógu a meditaci jsem začala objevovat před pár měsíci a dneska si už bez nich neumím představit život. Jak to tak bývá, když změníte svou energii, začnete si do života přitahovat ty správné věci. A tak netrvalo dlouho a v knihkupectví jsem objevila Knihu radosti od Dalajlámy. Tato kniha se pro mě stala cenným zdrojem informací. Když se nad tím zamyslím, všechno, co se tam píše, je celkem jasné a většina z nás to má někde hluboko v sobě zakořeněné. Ale, nejspíš pod tíhou dnešního hektického a proměnlivého světa, jsme spoustu těchto poznatků v sobě potlačili velice hluboko.



Jedním z důležitých aspektů, o kterých Dalajláma ve své knize mluví, je změna perspektivy. Když se nám stane něco hrozného, trpíme a často se i litujeme. Říkáme si "proč já, proč se toto děje zrovna mně", začneme se hroutit a pokládat si otázky "jak to teď všechno zvládnu", "co budu sama dělat" apod. Věřte mi, byla jsem (o občas stále jsem) jedním z největších stresorů. Hádky, rozchody a vztahové krize jsem velice špatně snášela - bylo mi špatně, brečela jsem, klepala jsem se, kolikrát jsem si i musela vzít nějaký prášek, abych se uklidnila. Obecně, jakmile mě někdo ignoroval sebekratší chvíli, mohla jsem vyletět z kůže.

Před týdnem přišla další vztahová krize. S přítelem jsme se pohádali do té míry, že odešel z bytu (dobře, řekla jsem mu, ať odejde). Každopádně samotná hádka není tak podstatná, důležité je to, co se dělo po tom. Nejdříve jsem se totiž dostala do svého běžného stavu a začala se strašně stresovat. Pak jsem si ale rozpomněla na větu z Dalajlámovi knihy, která je natolik moudrá a účinná.

"Pokud s tím lze něco dělat, jaký je důvod ke sklíčenosti? Pokud se nic dělat nedá, k čemu je být sklíčený?"


V těchto dvou větách je neskutečně moudrosti. Pokud to má řešení, nemá smysl se hroutit, prostě se zvedněte a jděte to vyřešit. No a pokud to řešení nemá, tak jakékoliv naříkání a litování je jen plýtváním našeho vzácného času tady. Přijměte situaci taková, jaká je.

Já jsem byla v situaci B. Nemohla jsem v danou chvíli dělat nic jiného, než čekat a smířit se s danou situací. Z totálně vystresovanosti jsem přešla do stavu vyrovnanosti a klidu. Pomohla mi k tomu mimo jiné i meditace a pobyt na čerstvém vzduchu. V práci jsem byla schopná fungovat a dokonce se i smát. Nebyla jsem nadšená z dané situace, ale dokázala jsem se radovat i navzdory tomu, že se mnou můj partner několik dní nekomunikoval.


Přijala jsem svou situaci, ale to neznamená, že jsem s tím přestala něco dělat. Přijetí není to samé jako útěk nebo ignorace. Člověk nedělá, že něco není. Naopak, moc dobře víte, že se to děje, má to takové a makové následky, ale jste si vědomi možností, jak to řešit (nebo neřešit).

Jakákoli událost má navíc i další stránky. V danou chvíli totiž nikdy nevíte, co vám ta která situace přinese. Díky tomu, že se toto stalo, jsem si uvědomila, že to, co se v chytrých knihách píše, nemusí být jen teorie. A to, co vás jóga učí, je opravdu silné a funkční. Události posledních měsíců mi hodně otevřeli oči a v hlavě se mi už teď rodí spousta plánů a projektů. A to díky negativním událostem a trápení. No není to super? Jsem za to neskutečně vděčná.

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.