Vyzkoušela jsem metodu 4-7-8 aneb jak si přivolat spánek

Miluju spánek. A přímo nutně ho potřebuju k životu. Pokud nespím 7 - 8 hodin denně, tak nejen, že jsem méně výkonná, nedostatek spánku se podepisuje na mé psychice i vzhledu. O tom si můžete více přečíst i v článku Šípková Růženka aneb potřebuji spánek. Co ale dělat, když spánek nepřichází? 

Možná to taky znáte. Někdy člověk odpadne, ani neví jak a spí, jak dřevo až do rána. To je ten lepší případ. Ovšem většinou mě potkává, když se mi to nejméně hodí a zrovna bych potřebovala zůstat vzhůru. Horší je však situace, kdy si večer lehnu do postele, chce se mi spát, ale nejde to. Většinou se mi v hlavě honí spousta myšlenek, přemýšlím o práci, co jsem udělala, co jsem měla udělat a co musím udělat. Pak se přidá myšlenka na to, že už bych měla spát, protože jinak budu druhý den celkem nepoužitelná a nezvládnu udělat, to co bych měla udělat. A koloběh absurdních myšlenek se rozjíždí. 

Našla jsem si několik způsobů, jak si spánek přivolat. Zapomeňte na staré dobré ovečky. Jednak mi nepomáhají a ještě z nich mám noční můry. :D


Zapsat si věci na papír

Když se mi v hlavě začnou vířit myšlenky na veškeré mé povinnosti (nemusí to být jen ty pracovní), tak prostě jdu a zapíšu si vše na papír. Podaří se mi pak uklidnit mozek. Ten ví, že je to zaznamenané, uložené a že se na to zítra vhrnu. Opravdu mi to funguje. 

Dýchací metoda 4-7-8

Někdy se mi v hlavě vyrojí spíš spousta myšlenek, analyzuju den, přemýšlím o blbinách a nemůžu mozek vypnout. V tomhle případě mi je papír a tužka k ničemu. 
Nedávno jsem se dočetla o dýchací metodě 4-7-8. Dýchání vychází z jógy a pomáhá uklidnit mysl i tělo tím, že mění chemii v našem mozku, zpomalí srdeční tep a ztiší mysl. Takže volume doleva. 

Rozhodla jsem se tedy tuto metodu vyzkoušet. Jógu mám ráda, ale nějak jsem si nebyla jistá, jestli mi dýchání pomůže opravdu vypnout. 

Jak na to? 

Nádech nosem na 4 doby. 
Zadržení dechu na 7 dob. 
Pomalý výdech ústy na 8 dob. 

Zdroj: Žena.cz - Usnout za minutu? Naučí vás to metoda 4-7-8!


Musím přiznat, že takové dýchání pro mě není úplně jednoduché. Hlavně zadržet dech na sedm. Mám tendenci počítání zrychlovat. 

Nicméně jsem zjistila, že mi metoda opravdu pomáhá. Tělo i mysl se zklidní a já se cítím uvolněná. Po tomto cvičení začnu vnímat své tělo jako unavené a už o ničem jiném nepřemýšlím. Opravdu usnu. 


Co dalšího mi pomáhá? 

  • snížit si teplotu v bytě.
  • číst si před spaním - opět se mi tím hezky uklidní mysl.
  • vzít si teplé ponožky - nevím proč, ale zabírá to taky.. když mě zebou nohy, tak prostě neusnu.
  • začít si s někým psát na FB a postěžovat si, že nemůžu usnout - v tu ránu jako by se mi něco přepnulo v hlavě a během čekání na odpověď většinou upadnu do stavu spánku. Ovšem dotyčná osoba z toho většinou radost nemá. :D

Pokud tedy i vy trpíte tím, že nemůžete večer vypnout a díky tomu usnout, doporučuji vyzkoušet zejména dýchací metodu, zapsání si věcí a čtení. 

Máte nějaké další tipy, jak přivolat spánek? Tak šup s nimi do komentářů. :) 

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.